top of page
  • תמונת הסופר/תניר ודל

המדריך המלא לבחירת אמצעי לביצוע סקרים

עודכן: 4 באוק׳ 2020

כאשר גוף כלשהו מעוניין בביצוע סקר שכולל שאלות המיועדות לקבוצות באוכלוסיה, עומדות בפניו מספר דרכים לביצועו על ידי חברת סקרים.


דרך אחת היא לבצע סקר טלפוני. באמצעי זה מרואיינים משיבים לסוקרים על שאלון באמצעות הטלפון.

אמצעי נוסף הוא ראיון פנים אל פנים. בסקר זה המראיין והמרואיין נמצאים באותה נקודה פיזית, והמראיין שניצב ליד המרואיין מראיין אותו. סקרים אלה יכולים להתבצע בכל מקום בו יש קהל רלוונטי להשתתפות במחקר.


סקרים אינטרנטיים


דרך אחרת לביצוע סקרים היא באמצעות סקרים אינטרנטיים. סקרים אלה כוללים מחולקים לשניים: הדגם הראשון הוא סקר למילוי עצמי שנשלח למרואיינים, באמצעות תיבת הדואר האלקטרוני שלהם, או במסרון אס אמ אס הכולל קישור לפתיחה של הסקר באתר אינטרנט. דגם שני של סקר אינטרנטי הוא באמצעות משלוח סקר לחברי פאנל אינטרנטי, שכולל אנשים שהתנדבו מראש להשיב על סקרים, תמורת תגמול מסוים. משיבים אלה מקבלים מדי פעם סקרים למילוי, בהתאם לפרטיהם הידועים או לתשובתם לשאלות הסינון בסקר. לדוגמא, סקר המיועד להורים לפעוטות, יבצע סינון כך שרק הורים לפעוטות יתבקשו להשתתף בסקר.

הבחירה בין האמצעים השונים לביצוע הסקר, תלויה במטרת המחקר, אוכלוסיית המחקר, התקציב המיועד לביצועו, המוטיבציה של קהל היעד להשתתפות במחקר והמידע שנדרש להיאסף.


בהיבט של עלויות ביצוע ראיונות, הדרך הזולה ביותר לביצוע סקר היא באמצעות סקר אינטרנטי. בסקר זה אין צורך במראיינים, ניתן להפיץ את השאלונים בכמות רבה, ועל כן עלות ביצועם נמוכה. האמצעי הבא בעלותו הוא סקר טלפוני שעלותו גבוהה בהרבה מסקר אינטרנטי. כאן נכנסות לשקלול עלויות הסוקרים, וכן העלות הגלומה בהשגת מרואיינים להשתתפות בסקר (כיוון שנוסף על סקרים שבוצעו ישנם ניסיונות כושלים נוספים לביצוע ראיונות). האמצעי היקר יותר לביצוע סקר הוא סקר פנים אל פנים, ואולם היכולת לבצע כמות סקרים גדולה יותר בממוצע שעתי, יכולה לחפות על העלויות הגדולות.


יתרונות הסקר הטלפוני


סקר טלפוני מתאים כיום לביצוע ראיונות למרואיינים ספציפיים, כשאנו יודעים את שמם ומספר הטלפון שלהם. הדבר יכול להתאים לסקרים בין לקוחות וסקרי שביעות רצון לקוחות. כאשר פונים אל אדם בשמו, פונים אליו כלקוח של, כמי שקיבל לאחרונה שירות, הוא ייטה יותר להשתתף בסקר. בעבר בכל נושא, מוופלים ועד רכבים, ממזון לבעלי חיים ועד ביטוח חיים שהיה בו צורך לראיין מדגם מייצג של מרואיינים, הסקר היה מתבצע כסקר טלפוני. כלומר, סוקרים היו מתקשרים לבתי אב באופן אקראי. על מנת לראיין כמות מספקת של משיבים, היה צורך בהתקשרות לכמות רבה יותר של מרואיינים אפשריים, אך כיום דרך זו לביצוע ראיונות עם קהל אקראי כמעט ופסה מן העולם. בשל עלותם כאמור ובשל אחוז ההשתתפות הנמוך של המסכימים להתראיין, כיום מחקרים שיווקיים אלה, עברו לזירת האינטרנט, ומי שמתבקש להשיב על סקרים שכאלה הם כאלה הרשומים לפאנל האינטרנטי. בישראל מספר חברות המציעות שימוש בפלטפורמה שלהן לשם ביצוע מחקרי שווקים. בהליך זה הן מפיצות את הסקר לרשומים אצלן, ותוך זמן קצר מושגת השתתפות של משתתפים במחקר.

היתרון של סקר טלפוני וסקר פנים אל פנים, הוא היכולת של הסוקר להעביר טוב יותר את המסר, לקבל מן המרואיין מידע עשיר יותר, מכוון יותר. אמצעים אלה מתאימים לסקרים מורכבים יותר, בהם לסוקר מן הצד השני יש אפשרות להדריך, להסביר, להבחין שהמרואיין עונה לעניין וכו'. מבין שני האמצעים, סקרים טלפוניים וראיונות פנים אל פנים, האפשרות השנייה מתאימה ביותר לסקרים ארוכים ויותר מורכבים. אופן ביצוע ראיון מסוג זה מאפשר להתגבר על קשיים של מרואינים להבין את השאלות, להבין למה התכוון המשורר (הסוקר) ולהתמודד עם שאלות מורכבות.


סקר שטח - ראיון פנים אל פנים


סקר שטח – ראיון פנים אל פנים הוא אמצעי טוב לביצוע ראיונות במקרים בהם ביצועו בשטח רלוונטי. למשל אם רוצים לראיין לקוחות שביקרו במרכז קניות היום. למשל אם רוצים לראיין עוברי ושבים באזור מסוים, או כאשר הצורך הוא לראיין לקוחות שקנו היום ממותג מסוים או שיש צורך לאסוף מידע על התנהגות גלויה של המרואיין, פני ביצוע הסקר.


ישנן אוכלוסיית שקל לאתר בטלפון, למשל אם מעוניינים לקיים סקר בקרב לקוחות, שלגוף נותן השירות יש את מספר הטלפון שלהם. אפשר גם לשלוח אליהם סקר להשבה עצמית באמצעות תיבת הדואר האלקטרוני או דרך מסרון sms, אבל החסרונות בדרך זו של מענה הם אחוז מענה נמוך, תשובות מרואיינים לא מעמיקות מספיק, וחוסר נכונות מצד מרואיינים להרחיב, לפרט ולהתייחס ברצינות למחקר.


סקר אינטרנטי


בסקר אינטרנטי שבו משתתפים חברי פאנל (אלו שנרשמו מראש להשיב על סקרים) המוטיבציה להשתתפות גבוהה. בסקר אינטרנטי שבו נשלח מייל או מסרון אל המרואיין הפוטנציאלי, שיעור ההשתתפות נמוך יותר, משום שהמוטיבציה של מקבלי סקרים אלה להשתתף היא נמוכה. באמצעים האחרים, סקר טלפוני או סקר פנים אל פנים המוטיבציה לשיתוף פעולה תלויה במידת העניין של הנסקרים. במידה והם רואים שלסקר יש רלוונטיות להם, הם יסכימו ללא כל בעייה להשתתף בו. לדוגמא, פנייה ללקוח שהכניס את רכבו למוסך, בכדי שישתתף בסקר שביעות רצון לקוחות מן השירות במוסר, תיצור הענות גבוהה לסקר.


לסיכום

ככל שהסקר מתבצע באמצעות סוקר אנושי הוא יניב מידע איכותי יותר. ככל שסקר ארוך יותר ומורכב יותר, עדיף שייערך על ידי סוקר אנושי. ככל סקר ייעשה באמצעות מילוי עצמי, הוא יהיה זול יותר לביצוע, אך ייתן מידע פחות איכותי.

רוצים להתייעץ איתנו מהי הדרך הטובה ביותר לביצוע סקר? דברו איתנו. 073-7262431 או בדואל אלקטרוני info@tsofit-skarim.com


30 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

סקר התחבורה הגדול. מעל 100 אלף א.נשים השתתפו...

"סקר התחבורה הגדול" הושק לאחרונה על ידי משרד התחבורה. סקר זה שהושק על ידי משרד התחבורה, נועד לקבל את עמדות הציבור בנוגע לנושאים שונים המתקשרים לתחבורה הציבורית בישראל. כתבנו על כך לאחרונה. נחשפתי לסקר

bottom of page