top of page
  • תמונת הסופר/תניר ודל

שאלונים למילוי עצמי: איפה היית ומה עשית

עודכן: 4 באוק׳ 2020

בימים האחרונים התקשורת עוסקת במערך החקירות האפידמיולוגיות לאיתור חולי קורונה. בחקירות האלו נציגי משרד הבריאות מבקשים מחולי קורונה מאומתים לדעת היכן היו ב-14 הימים האחרונים ועם מי שהו.

אז אם המידע על איפה והיית ומה עשית בשבועיים האחרונים הוא לעתים חלקי ולא מדויק, האם כששואלים אנשים היכן הייתם היום הם ימסרו מידע יותר מדויק? קבלו סיפור קצר.


בעשור הקודם הייתי מעורב בסקר ענק שנערך בין נוסעים באוטובוס באחת הערים הגדולות בארץ, כחלק משיפור ותכנון מחדש של מערך התחבורה הציבורית בעיר. עשרות סוקרים עלו על אוטובוסים בעיר וביקשו מהנוסעים למלא שאלון למילוי עצמי, שכלל כמה שאלות פשוטות: מהיכן אתה מגיע (בית, עבודה וכו') מה הכתובת ממנה הגעת? מה כתובת היעד שלך? מהו היעד שלך? (בית, עבודה, מקום לימודים וכו') איך הגעת לאוטובוס הזה עליו אתה נמצא? (למשל באוטובוס אחר, ברגל, ברכב כנוסע), באיזה אמצעי תמשיך מהאוטובוס הזה, ועוד כמה שאלות קטנות. המטרה של השאלונים הייתה להבין את מסלולי הנוסעים בעיר על מנת לזהות דפוסי החוזרים על עצמם למשל האם יש נוסעים רבים משכונה א' לג', שאינם צריכים לעבור במרכז העיר ואז כדאי להוסיף קו אוטובוס מתאים, האם יש תלמידים רבים שנזקקים להגיע בבוקר לשכונה ב' וכדומה.


הנוסעים שיתפו פעולה עם הסקר, ענו עליו גם יותר מפעם אחת (ובסקר הזה היה בהחלט מקום לכך שנוסעים ישתתפו יותר מפעם אחת) ובסופו של דבר הצטברו אצלנו אלפי שאלונים אודות הרגלי הנסיעה, שנתנו מידע על הצורך של הנוסעים בעיר. גילינו גם אי דיוקים שנבעו מכך שהשיטה הייתה לתת לנוסעים למלא את הסקר בעצמם, ולא להשיב לסקר שנערך על ידי סוקרים מיומנים. ומה היו הטעויות המשעשעות? נוסע לדוגמא שעלה על קו 14, וציין שהגיע מהבית. כשנשאל לאן ימשיך לאחר שיירד מהאוטובוס, סימן לבית. או נוסעים שכתבו שהגיעו לאוטובוס מכתובת אחת, וכשנשאלו מה כתובת היעד שלהם, נתנו שוב את כתובת המוצא. היו גם נוסעים שציינו יעד מחוץ לעיר, נניח עיר שמרוחקת 50 קילומטר משם, וכשנשאלו איך ימשיכו לאחר שיירדו מן האוטובוס (אוטובוס, רכבת, רכב וכו') השיבו ברגל.


בקרה על השאלונים


אלו טעויות שנובעות מחוסר תשומת לב. היו גם אי דיוקים שהצריכו אותנו להפעיל בקרה ידנית על כל הטפסים. למשל, כשנוסע כתב שהגיע משכונה אחת, אבל יש לה שם רשמי השונה מזה העממי, כשנוסעים ציינו יעד ללא כתובת מדויקת (היכן נמצא המשביר בעיר?), או שמות לא מדויקים של צמתים, מחנות צבאיים ורחובות. לאחר שעברתי על אלפי טפסים ותיקנתי את המידע הלא מדויק, ותוך כדי הספקתי להכיר בעל פה כתובות של נקודות חשובות, בתי ספר ומחנות צבאיים, כל שנדרש כעת היה להקליד את הטפסים.

האם לאור זאת שאנשים מוסרים פרטים לא מדויקים או מוטעים יש טעם בחלוקת שאלונים למילוי עצמי? במקרה הזה כן, כי ביצוע אלפי ראיונות על ידי סוקרים היה מגדיל משמעותית את הוצאות איסוף המידע ועשינו פעולות נוספות כדי להתגבר על אי דיוקים אלה, אבל ברוב המקרים ביצוע סקרים על ידי סוקרים מיומנים מביא לסקרים איכותיים יותר ולתוצאות מדויקות יותר מאשר חלוקת שאלונים למילוי עצמי.

רוצים לבדוק איתנו באיזה אמצעי כדאי לבצע סקר? כתבו אלי info@tsofit-skarim.com או התקשרו ל-0547757255.




סקר נוסעים באוטובוס
נוסעים בתחבורה הציבורית, תמונת אילוסטרציה


34 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

סקר התחבורה הגדול. מעל 100 אלף א.נשים השתתפו...

"סקר התחבורה הגדול" הושק לאחרונה על ידי משרד התחבורה. סקר זה שהושק על ידי משרד התחבורה, נועד לקבל את עמדות הציבור בנוגע לנושאים שונים המתקשרים לתחבורה הציבורית בישראל. כתבנו על כך לאחרונה. נחשפתי לסקר

bottom of page